InnovatsioonJäätmed

Austraalias hakatakse vanarehvidest õli tootma

Print Friendly, PDF & Email

Lääne-Austraaliasse Perthi linna rajatakse hiigelsuurtest vanarehvidest õli tootmiseks tehas, mis on esimene omataoline maailmas. Tehase rajavad Austraalia firmad Tytec Group ja Green Distillation Technologies (GDT). Vanarevidest õli tootmiseks hakatakse kasutama GDT-s välja töötatud innovatiivset tehnoloogiat. Tehas peaks valmima 2018. aasta veebruaris.

Perthi tehases hakatakse käitlema hiiglaslikke OTR (off the road tyres) rehve, mille läbimõõt  on üle 4 meetri. GDT tehnoloogiat (destruktiivset destillatsiooni) rakendades saadakse vanarehvidest õli, süsinikku ja terastraati. Hiiglaslike rehvide transporti hakkab korraldama Tytec Logistics, kellele kuulub Austraalias ca 75 % ülisuurte rehvide transportimise turuosast.

Senini ei ole OTR vanarehve Austraalias käideldud. Neid on kas ladestatud või maetud kaevandustesse. Samas tasub sellised rehvid uuesti ringlusse võtta: 4 tonni kaaluvast OTR rehvist saab 1500 liitrit õli, 1,5 tonni süsinikku ja lisaks jääb järgi 0,8 tonni rehvide armeerimiseks kasutatud terastraati, mida saab uute rehvide tootmisel taaskasutada. Võrdluseks võib tuua, et tavalisest 10 kg kaaluvast sõiduautorehvist saab 4 liitrit õli, 4 kg süsinikku ja 2 kg terastraati ning 70 kg kaaluvast veoautorehvist 27 liitrit õli, 28 kg süsinikku ja 15 kg terastraati.

Austraalias tekib aastas ligi 160 000 tonni OTR vanarehve, neist ca 80 % jäävad maha kasutuskohta ja nendega ei tehta mitte midagi, sest nii suurte ja raskete rehvide transportimine on keeruline ja kulukas. Kuid Austraalias tekkiv OTR vanarehvide kogus moodustab vaid murdosa kogu maailmas tekkivatest OTR vanarehvidest. Sama probleem on OTR rehvidega ka mujal maailmas – neid ei käidelda vaid jäetakse enamasti kaevandustesse. GDT vanarehvidest õli tootmise tehnoloogia pakub probleemile ühe võimaliku lahenduse, mille vastu on huvi tundnud mitmed kaevandusettevõtted Mehhikos, Columbias, Brasiilias, Kanadas, USA-s ja Tšiilis.

Õli tasub toota ka lennukite vanadest rehvidest. Ka neid tekib maailmas väga suurtes kogustes, sest rehve tuleb vahetada kas iga kuu tagant või iga 300 maandumise järgi.

GDT-s välja töötatud tehnoloogia pälvis 2015. aastal kaks innovatsiooniauhinda: ettevõte sai ühe pronksmedali inovatsioonikonkursil Edison Awards ja teise konkursil World’s top award for innovation.

Keskkonnatehnika

Foto: Green Distillation Technologies